Module 8. Supplementen

Toen ik nog één op één coaching gaf besloeg een groot deel van mijn werk het afnemen van EMB testen, dat is een bloedtest die onder andere de tekorten aan bepaalde vitamines, mineralen en sporenelementen aan het licht bracht, maar ook werd het stressniveau, de conditie van je darmen en de hormoonbalans gemeten.

En bij iedere cliënt waarbij ik de bloedtest deed was er een tekort aan magnesium.

En ik leg je graag even uit hoe dat komt:

Tegenwoordig worden we bedolven onder de prikkels, de burn- outs vliegen om je oren en iedereen heeft het druk, druk en nog drukker. Oftewel we hebben teveel stress. En als iets killing is voor een gezond en fit lichaam dan is dat stress. 

Stress verbruikt heel veel B vitamines en magnesium. B vitamines hebben we o.a. nodig voor onze energiehuishouding en magnesium is het aller belangrijkste mineraal dat er is, het heeft namelijk meer dan 360 functies! 

Waaronder bijvoorbeeld energie uit je voeding halen en het zorgt voor ontspanning in je lichaam maar ook in je brein. Ook hier wil ik het nog een keer benoemen ;) maar zoals je inmiddels wel weet nemen je darmen de vitamines en mineralen op en wat zorgt ervoor een verminderde darmwerking? Juist ja STRESS en zo is de cirkel weer mooi rond. 

Alles staat met elkaar verbinding. Vitamine B11 is nodig voor een betere opname en werking van vitamine B12 en ijzer uit plantaardige voeding heeft bijvoorbeeld vitamine C nodig om goed opgenomen te worden. En zo kan ik nog wel even doorgaan ;).

Na mijn studie ‘natuurvoeding’ volgde als snel ‘orthomoleculaire suppletie’. En dat is wat mij betreft ook precies de goede volgorde. Eerst je voeding (en leefstijl) op orde, dan pas kijken naar een supplement als extra ‘duwtje’ in de goede richting.

Ik heb zelf mogen ervaren dat een goede basis suppletie een mooie en waardevolle aanvulling is op de juiste voeding. Ik kreeg nog net wat meer energie, ik kreeg mijn krullen terug, mijn huid glansde meer en die witte vlekjes op mijn nagels verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik wat extra zink ging slikken.

En soms is het gewoon ook echt nodig om supplementen te nemen bijvoorbeeld - in mijn geval- wanneer je volledig vegetarisch eet.

Ik krijg vaak de vraag welke (basis) supplementen ik adviseer en dat antwoord deel ik ook graag met jou!

Zelf voeg ik daar nog de B12 10.000 van Vitakruid aan toe omdat ik geen vlees eet. 

Mijn favoriete merk is -zoals je ziet- Vitakruid. Prijstechnisch gezien gewoon een heel fijn merk. Je hebt een goed product voor een relatief lage prijs. 

Wil je aan de slag met (basis) supplementen? Dan heb ik een fijne kortingscode voor je! Door de code WATCHRISWEET in te vullen bij je bestelling op de website van Vitakruid ontvang je 10% korting op het totaalbedrag.

Maar onthoud: voeding & leefstijl is nummer één!

Ervaar je bijvoorbeeld nog veel stress? Dan zou ik je willen adviseren om in ieder geval magnesium te gaan gebruiken en daarnaast met de volgende module aan de slag te gaan. 

Heb je vragen over supplement gebruik? Stel ze gerust in de community! Ik beantwoord je vraag met alle plezier.