BONUS Module Eet jezelf gelukkig

Wanneer je niet lekker in je vel zit is het hormoon serotonine sterk verlaagd.

Dit wordt ook wel het ‘happy hormoon’ genoemd. Dit hormoon maakt je lichaam zelf aan met behulp van ‘tryptofaan’. Wat een bekkenbreker I know, je hoeft dit ook helemaal niet te onthouden dus dat scheelt :).

Tryptofaan is een aminozuur, je hebt bij de les over eiwitten al geleerd dat aminozuur een klein onderdeel is van een eiwit. Hoewel tryptofaan in veel eiwitrijke voedingsmiddelen zit, is alleen de tryptofaan uit bepaalde voedingsmiddelen effectief. Dit komt omdat meerdere aminozuren met elkaar concurreren om door de bloed - hersenbarrière te mogen. 

Ze vechten als het ware om het beste plekje ;).

Uit onderzoek is gebleken dat de tryptofaan uit sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten en zilvervliesrijst het beste door deze bloed - hersenbarrière heen kunnen om er zo voor te zorgen dat er meer serotonine aangemaakt kan worden.

Eet daarom regelmatig zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en voeg wat pitten toe aan je salade bijvoorbeeld. Een andere optie is nog dat je hummus op je brood, (zilvervlies) rijstwafel of cracker smeert, in hummus zit namelijk tahin en dat is weer een pasta van sesamzaad. 

Verder heeft Omega 3 een positief effect op je humeur. Dagelijkse inname van omega 3 helpt onder andere de productie van het stresshormoon cortisol te verminderen.

Naast vette vis (zalm, paling en makreel bijvoorbeeld) kun je ook kiezen voor een vegan supplement op basis van algen.

Vissen maken omega-3 vetzuren namelijk niet zelf aan, maar krijgen dit weer binnen door het eten van onder andere algen. Zo kun je de vis mooi overslaan ;). In module 8 vertel ik je welk omega 3 supplement ik gebruik.

Ook je darmen zijn van invloed op hoe jij je voelt. Je darmbacteriën communiceren als het ware met je hersenen. Ook worden hier een groot deel van je hormonen aangemaakt. 

Antibiotica gebruik, slechte voeding en zelfs stress zijn van invloed op de kwaliteit van je darmen. Dit zorgt er onder andere voor dat de goede bacteriën in je darmen afnemen en de slechte bacteriën de overhand nemen. Om ervoor te zorgen dat de goede bacteriën in de meerderheid blijven kun je - naast gezond eten en je stress verlagen- het volgende doen: 

Focus op méér vezels. Vezels zijn als het ware voeding voor je goede bacteriën. Je hebt gemiddeld tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig om je darmen gezond te houden.

 

Ik heb een handig lijstje voor je gemaakt met vezelrijke voedingsmiddelen