Bonus module - Emotie eten-

 

Je kent het wel je hebt een rotdag en werkt - zonder dat je het door hebt- een heel pak koek in je mond. Oeps!

Heel even voel je je fijn. Maar daarna voel je een sukkel, een loser en denk je zie je wel 'ik kan het niet' .... vul maar in :).

Die tijden heb ook ik gekend, kwam ik doodmoe en hongerig thuis uit m'n werk en trok alle kasten open op zoek naar 'iets' het maakte ook niet veel uit wat het was. Als ik dat gevoel in mijn buik maar kon sussen. 

Weet jij dat je emoties zich in je buik bevinden? Dat honger vaak verward wordt met niet goed in je vel zitten? Je voelt je onrustig, niet happy, bent overprikkeld en het eerste waar je aan denkt is eten. 'Dat gevoel moet weg' en dat verdwijnt ook even nadat je iets gegeten hebt. En dan vooral wanneer je iets vets, zoets of zoutigs gegeten hebt. 

Eet je koek, snoep, chips of iets anders ongezonds dan worden er namelijk allerlei hormoonachtige stoffen aangemaakt in je darmen (neurotransmitters) die ervoor zorgen dat jij je heel even happy voelt. Super logisch dus dat je de neiging hebt om deze keuzes te maken.

 

Ik wil je vragen om de eerst volgende keer dat je de neiging hebt om de kasten in te duiken op zoek naar iets om je 'happy' te laten voelen, eerst even een moment voor jezelf te nemen even in te checken (ga even zitten en sluit je ogen) en jezelf het volgende af te vragen:

Heb ik echt honger?

Echte honger voelt als volgt...

Je maag knort en je voelt je een beetje draaierig, flauw en je hebt het gevoel dat je echt NU iets moet eten.

Dus voel je bovenstaande ga dan eten ;).

Is het antwoord nee, lees dan even verder.

Wat voel ik? En wat heb ik écht nodig?

Je hebt dus geen honger... maar wat is er dan?

Je hebt iets anders 'nodig'. Vaak zijn we overprikkelt, verdrietig of gaan de dingen simpelweg niet zoals ze zouden moeten gaan. Dan heb je geen eten nodig, maar iets anders. Wat dat is hangt helemaal van de situatie af. Soms zijn we overprikkelt en hebben we een moment voor onszelf nodig. Maar een andere keer - wanneer je verdrietig bent bijvoorbeeld - lucht het enorm op om de tranen gewoon te laten komen.

 

Mag jij huilen van jezelf? De boel de boel laten en iets gaan doen wat je leuk vindt?

En misschien kun je het wel even helemaal niet voelen wat je precies nodig hebt. Ik heb dat ook wel eens, ik weet het dan gewoon even niet. Dan is het te druk in mijn hoofd, wil ik teveel en dat lukt dan allemaal niet. 

Ik heb dan een aantal dingen voor mezelf bedacht waar ik happy van word. Ik noem ze hieronder:

  • Ik zoek in Spotify m'n 'happy' lijst op en dans door de huiskamer. 

  • Ik ga even een rondje lopen in de natuur.

  • Ik ga even liggen op de bank met een binnural beats in m'n oren. ( even uitleggen wat dat doet)

  • Ik pak m'n favoriete  boek en lees even een paar bladzijdes, vaak in combinatie met wat sinaasappelolie in de diffuser.

Opdracht bij deze module

Stel voor jezelf ook zo'n happy lijstje samen. 

Noem minimaal 3 dingen waarvan jij weet dat je er blij van word. En de eerst volgende keer dat je de neiging hebt om de kasten open te trekken, pak je eerst je happy lijstje erbij en kies je minimaal één ding uit om te doen. En probeer daarna ook echt je lichaam te voelen. Voel je verschil met daarvoor?

En soms is het ook nodig om 'extra' hulp te vragen. Sommige dingen kun je gewoon niet alleen. Ik spreek uit ervaring, ik heb lange tijd ook gedacht dat ik het wel alleen kon, daarnaast ben ik van huis uit ook niet opgevoed met het idee dat hulp vragen 'normaal' is. Maar uiteindelijk heeft dit me wel héél veel gebracht. 

Loop je hierin vast en durf je je niet uit te spreken in de Facebookgroep, mail me dan even!