• Wat Chris Weet

Wat doen suikers met je lichaam?

Misschien ben je al op de hoogte van het feit dat je lichaam ontzettend blij wordt van 'minderen met suikers'. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

De lijst is - serieus - eindeloos maar ik noem er even een paar:

  • Een van de uitgangspunten van een gezond lichaam is dat de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk gehouden wordt.

Iedere keer dat je lichaam suikers binnenkrijgt maakt de alvleesklier het hormoon insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer omlaag te brengen. Wanneer je veel suikers eet – en je alvleesklier dus om de haverklap insuline aan moet maken - loop je de kans dat je cellen na een tijdje niet meer reageren op de insuline. Met diabetes type 2 als gevolg, welvaartsziekte nummer 1!

  • Een ander belangrijk onderdeel van een gezond lichaam zijn gezonde darmen.

Een overdaad aan suiker leidt tot een disbalans in de darmen. Suiker voedt o.a. candida, een gist die altijd aanwezig is in de darmen. Maar op het moment dat je teveel suikers binnen krijgt gaat deze gist overwoekeren. En kan voor vage klachten zorgen. Voorbeelden hiervan zijn extreme vermoeidheid, hoofdpijn en depressiviteit.

  • Suiker is van invloed op de hersenwerking

Concentratieproblemen, een ‘wattenhoofd’, depressiviteit en vermoeidheid zijn klachten die vaak voortkomen uit een overstimulatie van de neurotransmitters. Dat zijn stofjes in de hersenen die er o.a. voor kunnen zorgen dat je je onrustig en nerveus voelt. Veroorzaakt door... je raadt het al: teveel suikers.

Waar zitten ze in? Je zou het misschien niet zo snel bedenken, maar werkelijk bijna overal zitten suikers in verstopt. Denk dan aan ketchup, mayonaise, pindakaas, vleeswaren, groenten in potten of blikken, voorverpakte soepen… Het is in veel producten verwerkt. Dat is niet voor niets natuurlijk. Suiker is – zoals je al in mijn magazine las - verslavend. Super slim dus om het overal in te stoppen. Niet gek ook dat obesitas steeds vaker voorkomt en welvaartsziekte nummer 2 is. Granola’s in de supermarkt Waar ook ontzettend veel suikers aan toegevoegd worden is... granola uit de supermarkt. Granola heeft een gezond imago en daar maken de grote producenten slim gebruik van. Maar zodra je de etiketten gaat lezen zul je zien dat suiker vaak als 2e of 3e ingrediënt genoemd staat. Maar let op, want suiker heeft tal van ‘schuilnamen’. Denk aan glucosestroop en dextrose bijvoorbeeld.


Een voorbeeld is deze gezond ogende granola van Jordans!


Deze bevat per 100 gram 16.6 gram suiker. Om precies te zijn: ruim 4 suikerklontjes. Suiker is hier het tweede ingrediënt dat op het etiket staat.


Wanneer we deze granola vergelijken met de granola uit onze webshop dan zie je dat er maar 0.65 gram suiker toegevoegd wordt per 100 gram. Dat is nog niet eens 1 suikerklontje. Onze granola mag dus met recht ‘suikerarm’ genoemd worden.


Ga dus voor minder suiker! En leer jezelf aan om standaard het etiket te beoordelen op het aantal suikers dat het product bevat.


Voed jezelf. Voel (je) beter!

Liefs, Christa


Naar de webshop


17 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven