Module 7. Vitamines, mineralen en sporenelementen

Er zijn ontzettend veel mensen die een tekort aan bepaalde soorten vitaminen en mineralen hebben zonder dat ze daar ook maar iets van merken. 

Een vitamine of mineralentekort kun je herkennen aan de volgende klachten: slapeloosheid, slechte concentratie, vermoeidheid, slechte weerstand, haaruitval, onrustig gevoel, depressieve gevoelens… 

Ik vertelde het je al eerder: ons lichaam werkt als het ware met elkaar samen. Zonder gezonde darmen worden vitamines en mineralen niet goed opgenomen, zonder voldoende eiwitten en vetten kunnen hormonen niet aangemaakt worden en hebben we een doffe huid om maar even een paar voorbeelden te noemen. 

Om alle processen van ons lichaam in goede banen te leiden hebben we naast koolhydraten, eiwitten en vetten ook vitamines, mineralen en sporenelementen nodig.

Vitamines, mineralen en sporenelementen vallen onder de ‘micro nutriënten’ micro betekent ‘klein’ dus je kunt het wellicht al raden maar van deze voedingsstoffen hebben we relatief weinig nodig.

Ben je aan de slag gegaan met de juiste koolhydraten, eiwitten en vetten dan krijg je automatisch al meer vitamines, mineralen en sporenelementen binnen. 

Blijf je wat vage klachten houden zoals ik hierboven al noemde? Dikke kans dat je lichaam nog wat extra ondersteuning nodig heeft.

Het is belangrijk om te weten dat er tegenwoordig veel minder vitaminen, mineralen en sporenelementen in onze voeding dan vroeger. Er wordt tegenwoordig zoveel geproduceerd op onze landbouwgrond dat die voedzame bodem die het ooit was langzamerhand uitgeput raakt

Daarnaast wordt onze voeding tegenwoordig zo bewerkt dat er veel vitamines en mineralen verloren gaan tijdens het productieproces.

We kunnen iedere groente en fruitsoort tegenwoordig bij de groenteboer kopen hartstikke fijn natuurlijk, maar we vergeten dat er groente en fruitsoorten zijn die uit een totaal ander land komen en dus al dagen/weken onderweg zijn geweest naar ons koude kikkerlandje voordat het bij jou op je bord ligt. 

Dit betekent dat deze ook al weken geleden geplukt zijn en dus heel wat vitamines en mineralen missen. 

Een fijne tip is dan ook om je vooral te focussen op groente en fruit die in het seizoen zijn.

En het grappige is dat de groentes en fruit uit het betreffende seizoen ook precies de vitamines en mineralen bevatten die je juist in dat seizoen zo hard nodig hebt. 

Boerenkool bijvoorbeeld bevat mega veel vitamine C en wat kunnen wij juist in de winterperiode zo goed gebruiken? Juist vitamine C!

 

Zie de kalender hieronder, zo kun je zien welke groente en fruit in welk seizoen horen.

Seizoenskalender-groente-en-fruit-Buiten