BONUS Module Eet jezelf energiek

Jouw lichaam is gebouwd om energiek te zijn en om een groot deel van de dag lekker productief te zijn. 

Door je te focussen op de juiste voeding kan het lichaam optimaal energie vrijmaken en ga jij fluitend de dag door! 

De vitamines die ons energie geven zijn de B vitamines. Deze vitamines verbruiken we tegenwoordig veelvuldig omdat ze verloren gaan door het eten van snelle en ongezonde koolhydraten. Oftewel de ‘lege voeding’ zoals eerder genoemd in module 1 ‘koolhydraten’. 

Deze vitamines vindt je vooral in volkoren granen, peulvruchten, zuivelproducten, vis, ei, noten, fruit, groenten en paddestoelen.

Start je dag met een kom havermout met wat noten, lunch met een volkoren boterham met ei en eet s’ avonds volkoren pasta, voeg je daar nog linzen, veel groente en paddestoelen aan toe dan ben je helemaal goed bezig. 

Voel je je moe en futloos? Dan kan het zijn dat je een ijzer tekort hebt. Ook dan is het verstandig om de focus te leggen op volkoren granen en peulvruchten. Beide bevatten namelijk veel ijzer.

Extra tip: Omdat ik zelf geen vlees eet slik ik vitamine B12 (B11 is ook aan dit supplement toegevoegd voor een betere opname) sinds ik dat doe ervaar ik veel meer energie.

Zowel vitamine B11 als B12 spelen een rol bij de vorming van rode bloedcellen en een tekort geeft een moe en futloos gevoel. 

Vitamine B11 (oftewel foliumzuur) haal je met gemak uit planten. Broccoli, spinazie en alle andere groene groenten bevatten volop vitamine B11. Bij vitamine B12 is dat een ander verhaal, deze vind je sowieso niet in planten en ook in dierlijke voedingsmiddelen zit vaak onvoldoende van deze vitamine. 

Dus heb jij je voeding aangepast maar blijf je last houden van een moe en futloos gevoel? Dikke kans dat je opknapt van een vitamine B12 supplement. Ik vertel je meer over supplementen in module 8.