Module 4. Voed jezelf met de juiste eiwitten

Eiwitten zijn net als koolhydraten en vetten een macronutriënt.

Ons lichaam heeft er dus relatief veel van nodig.

Ons lichaam bestaat voor 17% uit eiwitten. Onze botten, haren, nagels, bloed, bindweefsel, pezen, spieren en organen bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. 

Doffe huid en haren? Afbrokkelende nagels? Eiwitten zijn je beste vrienden…

Zit je niet lekker in je vel? Dan kan het zomaar zo zijn dat je simpelweg te weinig eiwitten (en vetten) eet.  Zoals je al eerder hebt kunnen lezen worden onze hormonen - de stofjes die bepalen hoe we ons voelen- opgebouwd uit eiwitten (en vetten). 

Eiwitten leveren ons net als koolhydraten en vetten energie.

Waar heb je eiwitten voor nodig?

  • Aanmaak van enzymen

  • Aanmaak van hormonen

  • Ontgiften van weefsels

  • Aanmaak lichaamseigen eiwitten voor organen en weefsels

 

Hoe herken je een tekort aan eiwitten?

  • Oedeemvorming (vochtophoping op plaatsen in het lichaam waar vocht normaal gesproken niet aanwezig is)

  • Energie tekort

  • Verzwakt immuunsysteem

  • Depressieve gevoelens

Aminozuren

Onze voeding bevat eiwitten die in ons lichaam worden afgebroken tot aminozuren voordat ze kunnen worden gebruikt. Aminozuren zijn eigenlijk kleine stukjes eiwit.

Uit deze aminozuren worden weer nieuwe - lichaamseigen- eiwitten gevormd.

In totaal zijn er 20 verschillende soorten aminozuren. Waarvan er 9 essentieel genoemd worden.

Essentieel betekent dat je lichaam deze niet zelf kan aanmaken en dat je deze dus volledig uit je voeding zal moeten halen.

Niet essentiële aminozuren kan je lichaam wel zelf aanmaken. Maar het is wel verstandig om ook van deze voldoende binnen te krijgen.

Je lichaam heeft alle aminozuren nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Wanneer een voedingsmiddel alle aminozuren bevat, spreek je over 'complete eiwitten'. Dit is het vaakst het geval bij dierlijke eiwitten.

Dierlijke eiwitten vs. plantaardige eiwitten

Het meest ideaal is de volgende verdeling tussen dierlijke en plantaardige eiwitten: je haalt 60% van je eiwitten uit plantaardige voeding en 40% uit dierlijke voeding.

Waarom deze verdeling?

  • Eiwitten dragen – in vergelijking met koolhydraten en vetten- het sterkst bij aan verzuring van ons lichaam. Door bovenstaande verhouding aan te houden beperk je deze verzuring.

  • Het voordeel van plantaardige eiwitten is dat ze geen (of heel weinig) verzadigd vet én geen cholesterol bevatten

  • Plantaardige eiwitbronnen bevatten veel vezels, vitamines, mineralen en anti - oxidanten.

Wat zijn dan precies dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten? Ook daar heb ik weer een handig overzicht van gemaakt.

Klik op de knop hieronder en print 'm uit.

 

Opdracht

 

Voeg bij elke (hoofd)maaltijd een eiwitbron toe. Kijk ook of het lukt om een mooie verdeling te maken tussen een plantaardig eiwitbron en een dierlijke eiwitbron.

 

Is dit nog te lastig? Begin dan alleen bij het toevoegen van een eiwitbron aan iedere (hoofd)maaltijd.

Tip: zorg dat je voldoende eiwitbronnen op voorraad hebt, kies er een paar uit die je bijvoorbeeld nu al standaard eet en zorg dat je die altijd in huis hebt. 

In de volgende module vertel ik je meer over die o zo belangrijke gezonde vetten!

Heb je vragen? Stel ze dan in de community!